El secretari general del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana va explicar dijous les actuacions per desdoblar l’R3. Cal destacar que les obres en el tram entre Parets del Vallès i la Garriga comportaran un tall de la línia des del 12 d’octubre fins al gener de 2024. Per cobrir el servei s’oferirà un servei alternatiu per carretera des de Mollet a Figaró. Això provocarà que, en direcció nord des de Figaró surti un tren cada mitja hora des de la sis del matí i en direcció sud, un bus cada mitja hora des de les 5.51.
El secretari general del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), Xavier Flores, es va reunir dijous a Vic amb representants dels municipis i els consells comarcals de la línia R3 per traslladar de primera mà les inversions a la línia que connecta Barcelona i Puigcerdà i per explicar les actuacions en execució per desdoblar la infraestructura ferroviària en el tram entre Parets del Vallès i la Garriga, i el pla alternatiu de transport de Renfe necessari per poder continuar amb aquests treballs, que es posaran en marxa des del pròxim 12 d’octubre. En la trobada hi va participar l’alcalde de Figaró, José Luis Hernández Arteseros, i bona part de l’equip de govern. També es va comptar amb la presència del secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Marc Sanglas; el president del Consell Comarcal d'Osona, Gerard Sancho, i representants d'Adif i Renfe.
OBRES ENTRE PARETS I LA GARRIGA
En la presentació van exposar que les obres del desdoblament entre Parets i la Garriga arrenquen ara una nova etapa que requereix un tall temporal del servei ferroviari de l'R3 en aquest tram, que s'iniciarà el 12 d'octubre i s’allargaran fins a finals de gener. En aquest període, s'executaran actuacions no compatibles amb el servei, com els treballs sobre via, catenària i senyalització. També s'executarà l'obra civil amb marcs prefabricats per al futur pas inferior de vehicles a la Garriga i es treballarà en altres 20 estructures al llarg dels 18 km del tram. En aquest sentit, van aclarir que ja es disposa d'un nou taller provisional per al material mòbil a l'estació de Ripoll. D'aquesta manera, s'assegura el correcte manteniment dels trens que prestaran servei entre la Garriga i Puigcerdà.
A més, s'actuarà especialment en l'adequació ferroviària de les estacions de Parets, Granollers-Canovelles, Les Franqueses del Vallès i la Garriga, que quedaran preparades per a la doble via.
S'invertiran 155 milions d'euros en la millora del tram de 17,1 km i la duplicació de la infraestructura estarà llesta el 2025.
Els treballs per a la modernització del tram s'estan duent a terme a través de diversos contractes i es desenvolupen sobre la via, electrificació, instal·lacions de senyalització i comunicacions, estructures, plataforma i murs perimetrals, andanes, supressió de passos a nivell, ascensors i acabats a estacions, etc.
PLA ALTERNATIU DE TRANSPORT
Mentre duri el tall, Renfe ha establert un Pla Alternatiu de Transport que garantirà la mobilitat dels usuaris en el conjunt de la línia, des de Puigcerdà fins a Barcelona. De fet, en el cas de Figaró durant aquest temps augmentarà sensiblement la freqüència de pas, ja que en direcció nord des de Figaró surti un tren cada mitja hora des de la sis del matí i en direcció sud, un bus cada mitja hora des de les 5.51. Per mantenir aquesta freqüència els dissabtes, diumenges i festius, s'incrementa l'oferta habitual en 7 trens per sentit. Mireu els horaris als documents adjunts.
Es mantindrà el servei entre les estacions de Figaró i Puigcerdà durant tot el període.
Pel tram tallat, Renfe ha establert un servei alternatiu de transport per carretera mitjançant autobusos, amb serveis entre Mollet Santa Rosa i Centelles durant el mes d'octubre i serveis entre Parets del Vallès i Centelles des de novembre fins al final del període. En tots dos casos, s'ofereixen autobusos directes i autobusos amb parades intermèdies, amb freqüències de 30 minuts. Com a servei complementari per carretera, Renfe també disposarà autobusos directes des de La Garriga i Centelles fins a l'estació de Barcelona La Sagrera-Meridiana, punt d'intercanvi directe amb autobusos interurbans, les línies L1, L5, L9N de metro i les línies R4 i R12 de Rodalies, amb freqüències de 30 minuts en hora punta.
Tots els serveis estaran degudament anunciats i Renfe incrementarà el personal operatiu destinat a la informació i l'atenció al client a les estacions de la línia.
TRANSFORMACIÓ INTEGRAL
En la trobada els representants del MITMA van assegurar que el seu compromís amb la transformació integral de la línia que connecta Montcada Bifurcació i Ripoll inclou la modernització d'uns 59 quilòmetres de vies i infraestructures entre Montcada Bifurcació i Vic i la construcció d'un taller de majors dimensions per a material mòbil de Rodalies en el recinte ferroviari de Ripoll. El contracte de projecte i obra per a aquesta nova base de manteniment a Ripoll es va licitar per 17 milions d'euros i està en fase d'adjudicació per Renfe.
Pel que fa a la resta de les inversions, ja hi ha actuacions en marxa o en estudi en tots els trams de la línia entre Vic i Montcada Bifurcació, l’estat del qual es descriu a continuació, tram a tram:
La construcció de la nova estació de Parets del Vallès (Barcelona) es va licitar el mes passat amb un pressupost de 19,4 milions d'euros (IVA inclòs). L'actuació permetrà la creació d'un nou edifici de viatgers, zones verdes, aparcaments i àrees de lleure. Amb això, es donarà resposta als nous desenvolupaments, ampliant l'àrea d'influència de l'estació ferroviària i millorant la funcionalitat de les instal·lacions ferroviàries, afavorint la integració i la permeabilitat urbana del ferrocarril.
Així mateix, es realitzaran millores en l'accessibilitat a les estacions de Granollers-Canovelles, Les Franqueses del Vallès i la Garriga (totes elles a la província de Barcelona). Per això, s'han adjudicat les obres per valor de 5,5 milions d'euros (IVA inclòs) per a la instal·lació d'ascensors en els passos inferiors entre andanes amb l'objectiu de millorar la mobilitat dels viatgers. Aquest contracte inclou actuacions de millora i adequació en edificis, andanes i passos inferiors.
Mollet del Vallès: S'està treballant per licitar aquest any el projecte constructiu del desdoblament i integració urbana de la línia al seu pas per Mollet (2,8 km). A més de duplicar la via, l'actuació contempla traslladar uns 750 metres al nord l'estació ferroviària, per ubicar-la més a prop del centre del municipi, millorar la permeabilitat a la zona de les vies i cobrir una part de la infraestructura al seu pas per la zona del cementiri amb entre 7.000 m² i una hectàrea de zones verdes.
Mollet-Montcada: Licitat el juliol, per 1,3 milions, el contracte per a la redacció de l'estudi informatiu de la duplicació de via del tram entre les estacions de Montcada Bifurcació-Mollet Santa Rosa, d'uns 10 km. La duplicació del tram que discorre pels termes municipals de Montcada i Reixac, la Llagosta, Santa Perpètua de Mogoda i Mollet del Vallès revesteix una especial complexitat, tant des del punt de vista territorial com funcional.
Estació de Montcada Bifurcació: Adjudicades el setembre les obres de remodelació de l'estació per 30,2 milions d'euros (IVA inclòs, 25 milions sense IVA). L'objectiu és augmentar la capacitat i versatilitat de la infraestructura, preparant-la per a nous esquemes d'explotació i dotant-la de plena accessibilitat amb un pas de vianants inferior i la remodelació de les andanes. L'actuació és estratègica per al transport a l'àrea metropolitana, ja que és el principal nus ferroviari de la sortida nord de la capital catalana, i permetrà augmentar la capacitat per a les circulacions de les línies de Rodalies que transiten per l'estació, entre elles l'R3.